Behovet for trygge forbindelser som mentorer, rådgivere eller venner kan utgjøre en stor forskjell i løpet av studietiden. Hva er den mest avgjørende faktoren for en fremragende høyere utdanning? Svaret er enkelt: menneskelige relasjoner. Gjennom flere tiår har forskning vist det transformative potensialet og den varige virkningen av en utdanning preget av sterke relasjoner. Kritikerne hevder at det å bygge slike forbindelser med medstudenter, fakultetet, ansatte og andre mentorer er kostbart og kun mulig ved eliteinstitusjoner hvor lærerne har mulighet til å bruke tid med studentene. I denne banebrytende boken, rik på stemmer fra studenter, fakultetet og ansatte fra hele landet, argumenterer Peter Felten og Leo M. Lambert for at miljøer med rike relasjoner kan - og bør - eksistere for alle studenter ved alle typer institusjoner. I "Relationship-Rich Education" viser Felten og Lambert at for å sette relasjoner i sentrum av den videregående utdanningen, krever ikke høyskoler og universiteter enorme ressurser eller privilegier. Boken gir innsikt i hvordan nærvær og støtte kan fremme en inkludering som er til nytte for alle studenter, uavhengig av institusjonens status.