Vinner av Outstanding Manuscript Award fra Phi Alpha Theta, denne boken utforsker hvordan nasjonal identitet oppstår ved å betrakte land som kulturelle artefakter og produkter av 'oppfunnede tradisjoner'. I tilfelle Frankrike er det stor uenighet blant forskere, både når det gjelder hva den franske nasjonale identiteten innebærer, og i hvilken grad ulike og ofte fiendtlige provinsielle samfunn ble integrert i nasjonen. I "When Champagne Became French: Wine and the Making of a National Identity" tilbyr Kolleen M. Guy et nytt perspektiv på denne debatten, ved å fokusere på et sentralt element i fransk nasjonal kultur - luksusvin - og de rurale samfunnene som tjente på produksjonen. Boken undersøker utviklingen av champagneindustrien mellom 1820 og 1920, og undersøker rollen til private interesser i skapelsen av nasjonal kultur og i prosessen med nasjonsbygging. Ved å trekke på begreper fra sosial- og kulturhistorie viser hun hvordan champagne bidro til å drive frem en revolusjon i forbruket.