I "Why They Can't Write" utfordrer John Warner det som ofte anses som konvensjonell visdom innen undervisning av skriving. Det er bred enighet om at vi står overfor en krise når det gjelder skrivingsevner blant universitetsstudenter. Warner, som har undervist i skriving på høyskolenivå i to tiår, hevder at problemet ikke skyldes mangel på strenge krav, smarttelefoner eller generelle generasjonsproblemer. I stedet mener han at vi underviser i skriving på feil måte. Warner peker på at år med utdanningsreformer, basert på standardisering, vurderinger og ansvarlighet, har bidratt til dette. Ifølge Warner har vi ikke gjort annet enn å lære studentene å utføre 'simuleringer knyttet til skriving', som kan gi midlertidige resultater, men som lite bidrar til å utvikle studentenes faktiske skriveferdigheter. Denne undervisningsmetoden har gjort studentene passive og ufokuserte. Enda mer bekymringsfullt er det at de ikke er forberedt på å skrive i universitetsklasserommet, hvor valg og kritisk tenkning er avgjørende.