I boken "Just Price in the Markets" utforsker Charles R. Geisst det tidløse spørsmålet om hva som utgjør en rettferdig pris, en diskusjon som stammer helt tilbake til Aristoteles. Spørsmålet om prisdannelse har vært avgjørende i markedsinteraksjoner i århundrer: Bør selgeren alltid selge til den høyeste budgiveren, eller finnes det andre standarder, for eksempel en moralsk definert pris? Geisst tar oss med på en opplysende reise gjennom historien, fra antikken til moderne tider, der han belyser hvordan filosofer, religiøse ledere og økonomer har forsøkt å svare på dette komplekse spørsmålet. Aristoteles' tanker om rente påvirket prisbegrepet langt inn i renessansen, der han anså penger som «sterile» og mente de ikke skulle brukes til å generere mer kapital. Etter hvert som handelen ekspanderte, ble Aristotelisk tankegang om pris omformulert av innflytelsen fra romerske og fellesrettslige oppfatninger om verdi og interesse. I denne boka følger Geisst utviklingen av disse tankene, som også har vært preget av tenkere som Kopernikus, Fibonacci, Adam Smith, Marx, Cassel og Keynes. Med grundighet og innsikt kartlegger Geisst de parallelle utviklingene i prisfilosofi og økonomisk teori, noe som gir leseren en dyptgående forståelse av hvordan prisdannelse har utviklet seg i et historisk perspektiv.