I boken 'Kampen om leken' av Terje Melaas tar forfatteren et dypdykk inn i de utfordringene barn står overfor når de prøver å delta i lek. Er det virkelig så enkelt som det ofte antydes, eller kan det være mye mer komplisert? Melaas stiller spørsmål ved hva som kreves for at barn, spesielt de som er utsatte, skal kunne finne sin plass i lek og relasjoner. Gjennom begrepene 'kamp-rabling' og 'vær-glad'-leken belyser han de reelle vanskelighetene mange barn møter i barnehagen. Boken klargjør også det viktige ansvaret personalet har, samt de forventningene som stilles til den pedagogiske ledelsen for å støtte barn i deres lek. Ved å kombinere egne forskningsresultater med omfattende teoretiske perspektiver, gir Melaas innsikt i hvordan leken kan systematisk analyseres og følges opp. Med en rikholdig mengde praktiske eksempler, viser han hvilke konkrete tiltak barnehagen kan iverksette for å skape inkluderende lekemiljøer.