Kehinde Wiley: An Archaeology of Silence presenterer en ny samling av malerier og skulpturer av den amerikanske kunstneren Kehinde Wiley, som tar for seg arv fra kolonialisme gjennom den visuelle språket til den falne figuren. Denne utstillingen bygger på et tema Wiley først utforsket i sin 2008-serie Down, som bestod av storslåtte portretter av unge svarte menn. Inspirasjonen til denne serien kom fra Wileys møte med Hans Holbein den yngres maleri 'Den døde Kristus i graven' (1521–22) på Kunstmuseum Basel. Møtet med Holbeins verk utløste en langvarig utforskning av ikonografi knyttet til død og offer i vestlig kunst, og Wiley har siden den gang trukket linjer til religiøse, mytologiske og historiske emner. An Archaeology of Silence utvider disse refleksjonene til å omfatte menn og kvinner over hele verden hvis meningsløse dødsfall, ofte oversett eller stilnet, blir transformert til kunst, og kaster lys over politivold og statlig kontroll over unge svarte og brune mennesker globalt.