"BEGINNING JAVA" er en omfattende selvstudie- eller lærerledet programmeringsveiledning som består av 10 kapitler, hvor lyset kastes over hvordan man bygger en Java-applikasjon på en enkel og lettfattelig måte. Boken tar leserne gjennom viktige emner som prosjektdesign, objektorientert programmering, konsollapplikasjoner, grafiske applikasjoner, samt mange elementer av Java-språket. Hvert trinn i byggeprosessen illustreres med tallrike eksempler, som gjør det enkelt å følge med. I tillegg inneholder veiledningen en rekke detaljerte datamaskinprosjekter for studenter å utvikle og teste. Blant prosjektene finner man et tallgjette-spill, et kortspill, en ukepenges kalkulator, et statlige hovedsteder-spill, Kryss og tvers, et enkelt tegneprogram, samt flere ikke-voldelige videospill. Skaperne av boken har også inkludert flere ekstrabonusprosjekter som er godt egnet for college-forberedelse, inkludert en lånekalkulator, en porteføljeforvalter og en sjekkheftbalanseringsapplikasjon. Denne trinn-for-trinn veiledningen er godt tilrettelagt for både videregående studenter og voksne, og presenteres med en kombinasjon av over 400 sider med fargeillustrasjoner.