Legemidler spiller en avgjørende rolle i helsevesenet, men bruken av dem kan by på betydelige utfordringer både for pasienter og helsepersonell. Legemiddelrelaterte problemer oppstår ofte og kan hindre oppnåelsen av ønskede helseeffekter. Med den økende utviklingen innen persontilpasset og avansert legemiddelbehandling blir det stadig viktigere å ha spesialkunnskap i dette området. Kliniske farmasøyter kan, i samarbeid med annet helsepersonell og pasienter, bidra til å sikre kvaliteten i legemiddelbruken og redusere forekomsten av legemiddelrelaterte problemer. Denne banebrytende læreboken i klinisk farmasi, den første av sitt slag i Norge, gir en grundig innføring i viktige temaer innen fagfeltet. Boken retter seg mot farmasistudenter på både master- og bachelornivå, og vil også være en nyttig ressurs for utdannede farmasøyter som arbeider med klinisk farmasi, for eksempel innen legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomganger, samt klinisk kommunikasjon om legemidler. Også andre helseprofesjoner vil ha nytte av innholdet. Det er forfatternes håp at boken vil være et sentralt bidrag til utdanningen og etterutdanningen av farmasøyter, og at den vil inspirere fagfeltet klinisk farmasi til videre utvikling. Kirsten K. Viktil har doktorgrad i klinisk farmasi fra Universitetet i Oslo (2007) og har i mange år arbeidet som klinisk farmasøyt ved forskjellige avdelinger på Diakonhjemmet Sykehus. Hun har også vært med på å utvikle og etablere Avdeling for forskning, utvikling og tjenester ved Diakonhjemmet Sykehusapotek, og er i dag førsteamanuensis ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo, hvor hun har hatt en sentral rolle i oppbyggingen av klinisk farmasiutdanning. Hege Salvesen Blix, også med doktorgrad i klinisk farmasi fra Universitetet i Oslo (2007), har vært en forkjemper for utviklingen av klinisk farmasiservice ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, der hun har jobbet i mange år som klinisk farmasøyt. Nå er hun professor ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo, og har vært essensiell i arbeidet med å oppbygge klinisk farmasiutdanning.