I en tid der regjeringer over hele verden trekker seg tilbake fra tidligere detaljregulering av internasjonal luftfart, har flyselskapene fått større frihet til å utnytte markedsmuligheter på en mer effektiv og responsiv måte. Denne utviklingen fører uunngåelig til nye paradigmer innenfor konkurransemarkedet. 'Beyond Open Skies' presenterer nødvendig, nyskapende tenkning om en passende juridisk og politisk ramme som skal regulere bransjen i tiårene som kommer. Boken bygger videre på temaene fra forfatterens tidligere arbeid, 'In Search of Open Skies', og analyserer de juridiske rammene som bør styre internasjonal regulert passasjertransport og relaterte luftfrakt-tjenester. Med en systematisk komparativ analyse undersøker 'Beyond Open Skies' de juridiske og politiske aspektene ved avregulering av flyselskaper, både gjennom føderal beslutningstagning i USA og gjennom supranasjonal samarbeid i EU. Boken er basert på et bredt spekter av kilder, inkludert de nyeste utviklingene innen feltet.