I en tid der spørsmål om historie og hukommelse får stadig større betydning i samfunnet og i klasserommene, er det viktigere enn noen gang å revurdere historiefaget i våre skoler. Boken 'Knowing, Teaching, and Learning History' representerer et unikt samarbeid mellom en internasjonal gruppe forskere som har som mål å forstå fremtiden for undervisning og læring om fortiden. Denne boka utfordrer tradisjonelle oppfatninger hos historikere, lærere og studenter om hvordan historie undervises. Hovedfokuset er spørsmålet: 'Hvordan utvikler elever en sofistikert forståelse av historie, og hvordan kan lærere best støtte denne prosessen?' Gjennom å trekke på nyere utviklinger innen psykologi, utdanning og historiografi, skaper forfatterne en engasjerende debatt om nåværende utfordringer og problemstillinger knyttet til historieundervisning. Dette fire-delte verket identifiserer relevante spørsmål og problemer i feltet, og arbeider mot en dypere og mer reflektert forståelse av det stadig utviklende landskapet i historieutdanningen.