Appreciative Inquiry (AI) er en anerkjent metode for å involvere mennesker i organisasjonsutvikling og endringsledelse. Denne tilnærmingen bygger på samtalepraksis og handler om hvordan man stiller spørsmål, fremmer relasjoner og øker en organisasjons evne til samarbeid og endring. I stedet for å fokusere på å rette opp i det som ikke fungerer, legger AI vekt på å bygge organisasjoner rundt det som allerede fungerer godt. Dette innebærer å anerkjenne enkeltpersoners bidrag til å øke tilliten, samt organisasjonsjustering og effektivitet. "Appreciative Inquiry for Change Management" går i dybden på AI, identifiserer hva som gjør denne metoden effektiv og hvordan den kan implementeres for å forbedre ytelsen i en bedrift. Boken beskriver nødvendige ferdigheter, perspektiver og tilnærminger for å lykkes med AI, og demonstrerer hvordan en praktisk samtaleorientert tilnærming kan brukes til å håndtere organisasjonsutfordringer i endringstider. Gjennom casestudier fra organisasjoner som allerede har integrert AI i sine prosesser, viser forfatterne konkrete eksempler på vellykket bruk av denne metoden.