Den andre utgaven av "Data Ethics" gir en grundig analyse av den komplekse og stadig utviklende verdenen av datainnsamling og etiske standarder. Med nyskapende teknologi som påvirker hvordan organisasjoner håndterer informasjon, tilbyr boken et praktisk rammeverk for implementering av etiske prinsipper innen informasjonsforvaltning. Boken veileder leserne i å vurdere de etiske dilemmaene som kan oppstå i takt med at organisasjoner blir mer datadrevne. Den oppdaterte utgaven inkluderer også viktige innspill om bærekraft og miljøforvaltning samt hvordan etiske rammeverk kan standardiseres på tvers av kulturer med ulike verdier. I tillegg adresseres fenomenet datakolonialisme og de etiske avveiningene knyttet til annonseteknologi og analyser, inkludert covid-19 sporingssystemer. Boken trekker også inn case-studier relatert til Smarte Byer og Demings prinsipper. I en tid der utviklingen av databehandling skjer raskere enn noen gang, er det essensielt å utnytte de mulighetene som oppstår, samtidig som man opprettholder høye etiske standarder og idealer.