I løpet av en arbeidshverdag som strekker seg over 35 år, vil en leder kunne forvente å gjøre minst 10 jobbskifter - eller overganger - der kravene til rask forretningsleveranse og effektiv ledelse kun vil øke for hver ny stilling. Ifølge fersk forskning mislykkes over 25 prosent av nye ledere som blir ansatt internt innen 18 måneder; tallet er nærmere 40 prosent for ledere som blir ansatt eksternt. Kostnadene knyttet til denne feilsuksessen er betydelige og kan omfatte alt fra økonomiske tap til redusert ytelse og organisatoriske forstyrrelser. Denne boken identifiserer kildene til disse feilene og presenterer strategier for hvordan man kan overvinne dem. Forfatterne viser at uavhengig av om den nye lederen er ansatt eksternt eller har blitt forfremmet internt, kan erfaringene deles inn i tre faser: Ankomst, Overlevelse og Trivsel. Gjennom en analyse av de ulike kjennetegnene ved lederens opplevelse i hver av disse fasene, gir forfatterne en strategi for at ledere skal kunne ta styring og lykkes i sine nye roller.