Strategisk verdikjedestyring er en omfattende tilnærming som kombinerer strategisk tenkning med praktisk anvendelse for å optimalisere verdikjeden. En forsyningskjede består av alle aktører som er involvert i oppfyllelsen av en kundeforespørsel, mens en verdikjede omfatter en rekke sammenkoblede aktiviteter som et selskap benytter for å skape verdi og konkurransefortrinn. I 'Strategic Value Chain Management' forener forfatterne ulike fagområder og viser hvordan man kan gå fra tradisjonell forsyningskjedeledelse til verdikjedeledelse. Forskning fra International School of Management (ISM) i Tyskland, som bygger på et nettverk av selskaper fra ulike bransjer, er integrert med casestudier for å belyse spesifikke konsepter. Boken kombinerer teori og praksis og presenterer konkrete metoder for å skape konkurranseevne i en stadig mer kompleks verden, ved hjelp av effektive modeller og rammeverk. I tillegg utfordrer forfatterne den tradisjonelle Porters fem krefter-modellen ved å introdusere viktige akademiske disipliner som kybernetikk og systemvitenskap som essensielle drivkrefter for strategi innen forsyningskjeden.