I en tid preget av global økonomisk nedgang har frykt blitt en institusjonalisert del av mange organisasjoner, både i privat og offentlig sektor. Styremedlemmer opplever press fra aksjonærer, mens toppledere arbeider hardt for å opprettholde salget i et nervøst marked. Mange ansatte bekymrer seg for jobbsikkerhet og hvordan de skal opprettholde levestandarden. "The Psychology of Fear in Organizations" utforsker hvordan frykt manifesterer seg i store organisasjoner, og hvordan dette påvirker arbeidsstyrken. Boken belyser hvordan frykt kan hemme viljen til å ta risiko og innovere, hvilket igjen kan hindre både økonomisk vekst og innovasjon på individ- og bedriftsnivå. Den undersøker de psykologiske barrierene for innovasjon og presenterer initiativer for å løse opp den lammelsen som følge av den økonomiske nedgangstiden skaper. Gjennom en tilgjengelig presentasjon av psykologisk teori gir boken leseren en dypere forståelse av menneskers behov og frykt, samt hvordan disse kan støttes for å forbedre produktiviteten.