Læringsoverføring er den avgjørende faktoren i opplæring. Tradisjonelle opplæringsmetoder resulterer vanligvis i at bare 10-20 % av det lærte faktisk blir anvendt i arbeidsmiljøet og bidrar til bedre forretningsresultater. Med dagens økte fokus på effektivitet og kostnadseffektivitet, er ikke lenger slike statistikker akseptable. For å forbedre disse tallene og gjøre opplæring virkelig verdifull, må vi forstå at vellykket læring ikke bare handler om godt innhold og godt utførte programmer, men også om å finne metoder som fremmer reell atferdsendring og ansvarlighet i arbeidsmiljøet. 'Turning Learning into Action' gir nødvendige verktøy for å gjøre trenere, innkjøpere av opplæring og fagpersoner innen læring og utvikling i stand til å oppnå nettopp dette. Boken presenterer TLA-metodologien, som er dokumentert og anerkjent for sin effektivitet. Den bygger videre på ADDIE-modellen i instruksjonsdesign prosessen, men tar læring et skritt videre. TLA legger vekt på at for å skape betydelig atferdsendring er det avgjørende å ha systematiske og konsistente tilnærminger.