Har du lagt merke til den intense oppmerksomheten som barn kan vise når de konfronteres med en skjønnlitterær fortelling? I denne boken utforskes hvordan barn tar inn, leker med og transformerer en fortelling, og hvordan de gjør den til sin egen. Når fortellingen deles i barnehager eller klasserom, kan den vokse seg større enn seg selv. Boken belyser de utviklingspsykologiske mulighetene som ligger i barnets møte med skjønnlitteraturen. Dette handler om både selvinnsikt og utvidelse av perspektiver. Gjennom skjønnlitteraturen får barnet muligheten til å bli bedre kjent med sine egne tanker og følelser, samtidig som det gir næring til og utvider fortellingene de har om seg selv. Videre åpner den opp for erkjennelse av andres livshistorier. Skjønnlitteraturen utfordrer barn til å strekke sin fantasi og er ideell for utvikling av empati. Denne boken tilbyr verdifulle innspill til arbeidet med livsmestring og demokratiforståelse i barnehager og skoler.