Kommunikasjon, språk og tekst i barnehagen av Hilde Dybvik
Produktbeskrivelse
Boken "Kommunikasjon, språk og tekst i barnehagen" gir en omfattende introduksjon til norskfaglige emner som er essensielle i barnehagelærerutdanningen. Temaene som boken dekker inkluderer språkutvikling, flerspråklighet, fortelling, barnekultur, barnelitteratur, lek og språkutvikling, samt barns tekstskaping i møter med skrift og medier. Mange studenter kan oppleve dette emneområdet som fragmentert, men forfatteren fokuserer på barnets liv her og nå, og skaper dermed en helhetlig tilnærming til de ulike fagene. Boken illustrerer at arbeidet med språk og tekst er en uatskillelig del av det daglige samværet med barn i barnehagen. Et sentralt mål er å oppfordre barnehagelærerstudentene til å reflektere over hvordan de kan anvende sin faglige kunnskap i interaksjoner med barn, foresatte og kolleger, i tråd med rammeplanens fagområde «Kommunikasjon, språk og tekst». Hele veien gjennom boken blir leserne oppfordret til å ta aktiv stilling til fagstoffet og bruke sine egne erfaringer. Selv om boken primært er rettet mot barnehagelærerstudenter, vil den også være av interesse for alle som har en interesse for barn og språk.