Hva innebærer det å leve i et flerkulturelt samfunn? Hvilken rolle spiller skolen i dette bildet? Hvordan kan skolen tilrettelegge for barn og unge på en måte som fremmer demokrati, anerkjennelse, likeverd og rettigheter for alle i et mangfoldig samfunn? Disse spørsmålene er både ambisiøse og relevante, og kan utforskes fra flere faglige perspektiver, med vidtgående teoretiske, praktiske og politiske konsekvenser. Denne antologien har som mål å inspirere til refleksjon og debatt, slik at de beslutningene som tas av lærere, skoleledere og skoleeiere blir grundig overveid og ikke tilfeldige. Bidrag fra forskere med bakgrunn i ulike fagretninger som pedagogikk, historie, rettsvitenskap, medievitenskap, filosofi, sosiologi og sosialantropologi gir ny innsikt og empirisk forståelse for skolens rolle i et flerkulturelt samfunn. Med en kritisk tilnærming til det flerkulturelle fokuseres det på samfunnets institusjoner, inkludert politikk, utdanning, media og lovgivning, for å analysere hvordan mye av det vi tar for gitt, formes av disse dynamikkene.