Boken "Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling" tar for seg den viktige rollen kompetanse og profesjonsutvikling spiller i skolen. Gjennom 14 ulike kapitler undersøker forfatterne hvordan kollektiv læring og profesjonsutvikling er fundamentale aspekter ved utviklingsarbeid i skolen. Med denne boken skapes det en sammenheng og en progresjon i arbeidet med å styrke skolen fra innsiden. Å utvikle kompetanse i fellesskap er essensen i skolens profesjonelle læringsfellesskap og utgjør en verdikjede som strekker seg fra nasjonal utdanningspolitikk og ledelse, via ulike avdelinger og team, helt ned til klasserommet. Innholdet er delt inn i tre deler som belyser både lærernes og skoleledernes ansvar og roller i organisasjonslæring. Boken er utformet med hensikt om å fungere som et forskningsbasert inspirasjonsgrunnlag for skolers kvalitetsutvikling. Målgruppene for boken inkluderer lærerstudenter, aktive lærere, skoleledere og skoleeiere. Kapitel forfatterne er tilknyttet det pedagogiske fagmiljøet ved Nord Universitet og besitter kompetanse innen grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), samt den nasjonale rektorutdanningen og ulike masteremner. Redaktørene Bente Forsbakk, Trond Lekang og Nils Ole Nilsen har samlet sine erfaringer og forskningsinnsikter i denne verdifulle boken.