Boken "Kritisk tenkning i samfunnsfag" tar for seg hva kritisk tenkning innebærer innenfor samfunnsfaglige studier og knytter dette til danningsteorier. Forfatterne stiller spørsmål ved om kritisk tenkning er en generell ferdighet som kan anvendes på tvers av fag, eller om den har et bestemt innhold knyttet til samfunnsfag. Kanskje er svaret en kombinasjon av begge tilnærminger? Dette er av stor betydning for hvordan samfunnsfagene undervises i skolen. Kritisk tenkning er ikke bare en passiv mottagelse av informasjon; det er en aktiv og vurderende prosess hvor man stiller spørsmål ved eksisterende samfunnsforhold og utfordrer allment aksepterte sannheter. Likevel er det en spenningsfylt dynamikk i skolen, hvor lærere også har et ansvar for å fremme visse verdier, noe som reiser spørsmål om hvor langt kritikken skal strekke seg. Dette normative aspektet ved kritisk tenkning vil bli utforsket i dybden i boken. Bidragene til antologien bygger på et variert spekter av empirisk materiale og forskningsmetoder, inkludert klasseromobservasjoner, aksjonsforskning, intervjuer og analyser av tekster. Målgruppen for boken er bred og inkluderer lærerutdannere, lærerstudenter og samfunnsfagslærere. Gjennom den kollektive innsatsen av bidragsyterne, får leseren en dypere forståelse av hvordan kritisk tenkning kan implementeres effektivt i klasserommet. Boken har fått ros for de pedagogiske strategiene den presenterer, som kan hjelpe lærere og elever med å navigere i kompleksiteten av kritisk tenkning i undervisningen. Anne Rita Feet i "Bedre skole" (nummer 2-20) bemerker at boken inneholder flere grep som kan lette tilnærmingen til kritisk tenkning i klasseromssetting.