Kulturskolen er en betydningsfull arena for både læring og fritid, og i boken "Kulturskolen" tar forfatterne Ola K. Berge og Mari Torvik Heian et dypdykk inn i hvilke muligheter institusjonen har for å oppfylle sitt samfunnsoppdrag. Boken undersøker de sentrale utfordringene kulturskolene står overfor i dagens samfunn, særlig hva de skal representere og hvem som skal være deres målgruppe. Forfatterne argumenterer for at kulturskolen kan forstås som et kulturpolitisk mikrokosmos, der temaer som deltakelse, tilgang til kultur, mangfold, og institusjoners legitimitet står i fokus. I en tid der kulturskolen er i endring, stiller boken viktige spørsmål om hvordan nye kunstformer og målgrupper påvirker denne utdanningsarenaen. Den tar for seg spørsmål som hvordan barn og unges interesser, sammen med ny teknologi, bør påvirke kulturskolens fremtid. I tillegg diskuteres hvordan kulturskolene kan bidra til et mer bærekraftig samfunn og på hvilken måte de kan jobbe med mangfold fremover. "Kulturskolen" retter seg mot studenter, forskere og kulturarbeidere som er opptatt av barn og unges fritid og fellesskap, samt de kulturpolitiske aspektene relatert til kulturskolens rolle.