Boken "Kunnskap for et tryggere samfunn?" omhandler Politihøgskolens motto, som her blir stilt som et spørsmål. Gjennom bidrag fra 20 ulike forfattere undersøkes den 100-årige historien til politiutdanningen og den viktige rollen Politihøgskolen har spilt i å sikre samfunnets trygghet. Forfatterne benytter et hittil uutforsket kildemateriale for å avdekke hvilke aktører, interesser og ideologier som har formet innholdet og strukturen i politiutdanningen. I tillegg stilles flere sentrale spørsmål som: Hvem har vært målgruppen for politiutdanningen? Hvilke fag og ferdigheter har vært en del av læreplanen? Og hva har ligget til grunn for de ulike kunnskaps- og læringssynene? Boken kaster lys over hvordan politiutdanningen har forandret seg gjennom tidene, som et direkte resultat av skiftende interesser og samfunnsmessige verdier. Som helhet gir den en dypere og mer nyansert forståelse av politiutdanningens betydning i utviklingen av politiet, både som en profesjonell disiplin og som en aktiv deltaker i samfunnet.