Kunst og kultur spiller en viktig rolle i utviklingen av barn og unge, og kan ha en merkbar innvirkning på deres læring, identitetsdannelse og generelle dannelse. Gjennom estetiske og kunstneriske uttrykk får mange barn et vitalt rom for å uttrykke sine følelser, noe som fremmer både mestringsfølelse og deltakelse i ulike sammenhenger. Boken 'Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid' utforsker hvordan barn med spesielle behov også kan engasjere seg aktivt i prosesser som berører dem selv og deres medmennesker. I denne boken belyses hvordan kunstfagene kan skape meningsfulle opplevelser, glede, trivsel og inkludering for barn med særskilte behov, både i barnehagen, skolen og på andre arenaer. Forfatterne presenterer ulike tilnærminger til kunstnerisk og spesialpedagogisk praksis innenfor kunst og håndverk, litteratur, musikk, dans og drama. Målgruppen for denne boken er primært lærerutdannere og fagmiljøer i pedagogikk, spesialpedagogikk og kunst- og kulturfag ved høgskoler og universiteter. Den er også av stor relevans for studier innen helse- og sosialfag. Videre henvender boka seg til den pedagogisk-psykologiske tjenesten samt statlige pedagogiske støttetjenester, i tillegg til foreldre og andre som arbeider med barn og unge med spesielle behov.