Denne boken stiller viktige spørsmål om rollen som kunstner og lærer i kunstfaget. Den undersøker i hvilken grad formidling og undervisning i kunst kan være forenlig med kunstneriske praksiser. Hva skiller en kunstner fra en lærer, og hvilke ferdigheter og oppgaver tilhører hver rolle? Videre drøfter boken spørsmål om beslutningsprosesser knyttet til identitet og yrkesprofesjon, og hvem som faktisk har myndighet til å definere disse rollene. Forfatterne gir en grundig framstilling av de mange motstridende forventningene og dilemmaene som kan oppstå i yrkeslivet, og tilbyr innsikt i grunnleggende begreper og forståelser som er nødvendige for å navigere disse profesjonelle utfordringene. Boken er særlig relevant for bachelor- og masterstudenter som studerer kunstpedagogikk samt utøvende og skapende kunst. Den henvender seg også til yrkesaktive innen musikk, dans, drama, teater og visuelle kunstfag, samt forskere og ph.d.-studenter innen disse disiplinene som er interessert i kunstformidling og undervisning.