Kvalitativ metode i lærarutdanninga er en grundig metodebok som retter fokus mot hvordan lærarstudenter kan utvikle et helhetlig forskningsdesign innen kvalitativ forskningsmetode. Boken er bygd på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning og Lærerutdanning 2025. Den tar også hensyn til Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene, som understreker viktigheten av solid metodekompetanse hos fremtidens lærere. Verket tilbyr både teoretisk og metodologisk fundament for kvalitativ forskningsdesign og benytter praksisnære case og eksempler som gjør innholdet relevant for lærarstudentene. I flere kapitler er det lagt vekt på å kontrastere kvantitativ og kvalitativ forskning, noe som gjør det lettere for lærarstudenten å forstå de unike egenskapene ved kvalitativ metode, samt de muligheter og begrensninger denne metoden medfører. Boken har som mål å ruste lærarstudentene til å mestre det metodiske håndverket i løpet av lærerutdanningen. Denne prosessen krever en evne til å skifte fra en normativ til en analytisk tenkemåte. Gjennom ni kapitler med fokuserte temaer som er essensielle for å utvikle et vellykket og koherent forskningsdesign, gir boken grundig trening i nettopp dette. Kvalitativ metode i lærarutdanninga er relevant for alle fagdisipliner innenfor grunnskolelærerutdanning og andre lærerutdanninger. Den kan brukes på både bachelor- og masternivå, og tilbyr særlig innsikt for grunnskolelærerstudenter som møter kvalitative metoder i sine studier på begge nivåer. Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda.