Boken "Kvalitet og kreativitet i klasserommet" gir en viktig inngang til praksisnær forskning om undervisningskvalitet i dagens skole. I denne boken presenterer forfatterne en rekke kreative tilnærminger som lærere kan benytte på tvers av ulike fagområder for å løfte kvaliteten på undervisningen. Leserne blir invitert til å utforske sentrale spørsmål som: Hvilke karakteristikker definerer en ideallærer, og hva slags metaforer anvendes for å illustrere denne rollen? Hvordan kan visuelle metaforer og modeller benyttes for å vurdere elevers tekstkompetanse? Videre drøftes hvordan læreren kan bidra til å styrke elevenes matematiske identitet i klasserommet. Boken belyser et mangfold av undervisningsopplegg, blant annet hvordan dramaturgi kan fungere som et verktøy for å utvikle gode læreprosesser, erfaringene fra elever som lager sin egen restaurant, samt metoder for å forbedre elevenes skrive- og revisjonsferdigheter. Den tar også opp viktigheten av lytting i undervisningen, hvilke strategier som kan bidra til å utvikle mestringsforventninger i matematikk, og hvordan man kan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom strategier som "tren tanken". Med sitt fokus på praktisk anvendelse, retter boken seg ikke bare mot forskere og lærerutdannere, men er også et verdifullt verktøy for lærerstudenter og praksislærere i både grunnskolen og videregående skole. Bokens redaktører, som alle jobber ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge, bringer sammen sin ekspertise for å sikre relevans og kvalitet i innholdet.