Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring av Knut Roald
Produktbeskrivelse
Hva skal til for at kvalitetsvurdering kan fremme organisasjonslæring i den enkelte skole? Kan kommuner og fylker bli mer solide skoleeiere gjennom aktiv bruk av nasjonale prøver, elevundersøkelser, tilstandsrapporter og statlige tilsyn? Hvordan kan vi unngå at kvalitetsarbeidet blir et rituale som i liten grad bidrar til bedre undervisning og læring? Disse er noen av de sentrale problemstillingene som tas opp i boken 'Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring'. Forfatteren har fokus på kvalitetsdiskursen både nasjonalt og internasjonalt, og utforsker hvordan ledelse av kunnskapsutviklende prosesser krever en tilnærming som skiller seg fra tradisjonelt forvaltningsarbeid. Ved å utvikle systemiske samhandlingsmønstre kan skoler og skoleeiere etablere et lokalt handlingsrom som styrker undervisningen og læringsarbeidet. Samtidig kan kvalitetslogikken risikere å øke avstanden mellom skoler, kommunalsjefer, rådmenn og politikere. Bokens målgruppe inkluderer fagpersoner, ledere og studenter som arbeider med spørsmål om kvalitetsvurdering og organisasjonslæring. Knut Roald er dosent ved Høgskolen på Vestlandet, med spesialisering innen ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring. Han har en variert bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter, og er tilknyttet masterprogrammet i utdanningsledelse, hvor han også har faglig ansvar for den nasjonale rektorutdanningen.