I 'Mundtlighed' utforskes den dype forbindelsen mellom filosofi og mundtlighet, hvor en rekke eksperter innenfor feltet bidrar med sine unike perspektiver. Jørgen Carlsen setter tonen med sin analyse av mundtlighetens filosofi, mens Vibeke Boelt stiller spørsmål ved pedagogiske tilnærminger til dette temaet. Olga Dysthe undersøker hvordan det flerstemmige klasserommet kan berike læringsprosessen gjennom dialog, og Tove Ketil Lenger fokuserer på samtalens viktige fellesskapsfunksjon. Mads Th. Haugsted tar for seg begrepet 'sprogspil' og dets anvendelse i undervisningen, mens Jan Lindhardt diskuterer retorikkens gjenoppblomstring i dagens samfunn. Claus Tilling bidrar med innsikt i hvordan man kan finne og utvikle sin egen stemme, og Karin Larsen deler en inspirerende fortelling om et Kulturby96-prosjekt. Leif Becker Jensen avslutter med en refleksjon over hvordan mundtlighet fungerer som et hybridspråk mellom tale og skrift. Sammen skaper disse bidragene et omfattende bilde av mundtlighetens rolle og betydning i både utdanning og kommunikasjon.