La dolce vita av Richard (King's College London UK) Dyer
Produktbeskrivelse
Fellinis 'La dolce vita' har vært et fenomen siden før produksjonen startet, en skandale i ferd med å utfolde seg både før og etter lanseringen i 1960, og har fungert som et referansepunkt i ettertid. Filmen ble kjent for sin bruk av virkelige personer, hendelser og livsstiler, noe som gjør den til en dokumentasjon av sin tid. Den utnytter prestasjoner, kamerabevegelser, redigering og musikk for å skape en slående estetisk blanding av energi og apati, av livsglede og fortvilelse. Richard Dyers studie tar for seg hver av disse aspektene ved filmen – fenomen, dokumentasjon og estetikk – og argumenterer for at de henger sammen. Han begynner med inspirasjonene og idéene som senere ble utviklet til 'La dolce vita', før han dykker inn i filmens produksjon, selve filmen, og til slutt dens kritiske mottakelse. Dyer gir en engasjerende og nyansert innsikt i dette fascinerende stykket av filmhistorie.