Er lærebøkene på vei ut, eller er det bare formatet som endres fra papir til digital skjerm? Uansett er spørsmålet om hva som driver undervisningen i skolen nært knyttet til pedagogiske tekster som overfører faglig kunnskap på en måte som både elever og lærere kan forstå og bli utfordret av. Søkingen etter den optimale læreboken er en viktig prosess for både lærere og elever, hvor tekstene må møte en rekke krav og tilpasse seg ulike undervisningssituationer. Kristendoms- og religionsfaget har lange tradisjoner, og mange av de brukte lærebøkene har vært i bruk i flere generasjoner. Hva gjorde disse bøkene bærekraftige som pedagogiske verktøy? Hvilken kunnskap og livsforståelse formidlet de? Og hva kan lærebøkene fortelle oss om vår historie og nåtid? Disse og mange andre spørsmål stemmer fra en liten forskning på dette kildematerialet. Boken søker å kaste lys over et bredt forskningsfelt og understreker betydningen av variert problemstilling og teoretiske tilnærminger. Selv om eksemplene hovedsakelig er hentet fra kristendoms- og religionsfaget, er beskrivelsene av lærebokens ulike kontekster relevante for mange andre fagområder.