Boken "Lærere i skolen som organisasjon" utforsker hvordan den organisatoriske strukturen i skolen påvirker lærernes arbeidsforhold og hvilke muligheter som åpnes for å oppnå skolens målsettinger. Den tar for seg skolens historiske utvikling og organiseringsprinsipper, samt betydningen av kollegialt samarbeid og lærernes profesjonelle utvikling. Videre diskuteres samarbeidet mellom skole og hjem, lærerprofesjonen og profesjonsetikk, samt samarbeid med eksterne etater som Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnevern. Boken adresserer også overgangene mellom ulike trinn og skolens overordnede rolle i det norske samfunnet. Hvert kapittel inneholder relevante praksiseksempler som gir innsikt i de komplekse samarbeidsutfordringene lærere møter i det daglige. Den henvender seg spesielt til lærerstudenter som ønsker en utdanning tilpasset for 1.-7. og 5.-10. trinn. Gjennom disse eksemplene belyses de nye kravene skolen står overfor for å imøtekomme samfunnets forventninger til opplæringen. Et sentralt budskap i boken er at aktiviteter i klasserommene ikke kan vurderes isolert fra den større organisatoriske konteksten.