Boken "Læreren i endring?" av Sølvi Mausethagen utforsker hvordan økt ansvarliggjøring og implementeringen av nye styringsformer i skolen påvirker lærerrollen og lærerens arbeidsoppgaver. I en tid der samfunnets forventninger til lærere har blitt mer krevende, reiser boken spørsmålet om hva som skjer med lærerprofesjonen når disse nye styringsformene tas i bruk. Med fokuset på de endringer som har funnet sted de siste årene, retter Mausethagen lys på hvordan offentliggjøringen av testresultater — både nasjonalt og internasjonalt — har påvirket troverdigheten til lærernes kompetanse. Boken tar opp hvordan politiske aktører legger større vekt på testresultater, og stiller krav om at lærere benytter disse dataene samt tilgjengelig forskning for å optimalisere sin undervisning. Dette empiriske studiet gir lærerstudentene og yrkesaktive lærere verdifulle perspektiver for refleksjon over sin profesjonelle rolle og gir en dypere forståelse av de komplekse nyansene og dilemmaene knyttet til de nyeste reformene i den norske skolen. Sølvi Mausethagen jobber som førsteamanuensis ved Senter for profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus, i tillegg til å undervise i pedagogikk ved samme institusjon.