«Læreren som leder» er en viktig ressurs for både lærerstudenter og erfarne pedagoger som ønsker å forstå den komplekse og mangfoldige lærerrollen. I denne boka presenteres lærerens ansvar på en oversiktlig måte, noe som gir nyutdannede lærere en solid innføring i deres fremtidige yrke. Ved å bruke et lederperspektiv, belyser Halland sentrale utfordringer knyttet til faglærerrollen og den nyopprettede kontaktlærerrollen, spesielt i relasjonsbygging med elever. Boka tar for seg essensielle begreper som disiplin mot lydighet, tydelighet versus ensretting, samt skillet mellom informasjon og kunnskap. Videre diskuteres viktige temaer som etikk og etikette, instrumentalisme og sensitiv praksis, nærhet og intensitet, samt forskjeller mellom selvfølelse og selvtillit, individualitet og individualisme, samt sensitivitet og registrering. Disse begrepene er avgjørende for lærere som ønsker å utvikle et bevisst forhold til sitt lederskap i klasserommet. Med en rekke praktiske eksempler, gir boka både gjenkjennelse og veiledning for de mange hverdagslige valg lærere står overfor. Samspillet mellom lærer og elev vil være sentralt i denne læringsprosessen, der man reagerer på hverandre i øyeblikket for å skape energi, pågangsmot, og styrke elevenes selvfølelse, noe som igjen fremmer læring.