Lærerens arbeid med livsmestring av Anne Grete Danielsen
Produktbeskrivelse
I denne boken tar Anne Grete Danielsen et viktig skritt mot å styrke lærerprofesjonens eierskap til livsmestring som et sentralt tema i skolen. Boken gir en grundig oversikt over livsmestringens utvikling i utdanningssystemet og utforsker hva det faktisk innebærer i en skolekontekst. Danielsen konkretiserer hvordan arbeid med livsmestring kan implementeres i klasserommet, og hun presenterer bakgrunnen for ulike tilnærminger til dette viktige temaet. Forfatteren analyserer opplæringslovens rammer, fagfornyelsen (LK20), samt kompetansemålene i lys av elevenes psykiske helse og det prestasjonspresset mange elever opplever. Hun diskuterer også livsmestring ut fra forskjellige pedagogiske perspektiver, som gir leserne en dypere forståelse av emnet. Boken tar et kritisk blikk på eventuelle motforestillinger som er fremsatt mot å inkludere livsmestring i timeplanen, noe som ytterligere beriker diskusjonen rundt dette temaet. Målgruppen for denne boken inkluderer lærere, lærerstudenter og skoleledere som ønsker å integrere livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Med over 40 års erfaring innen skole og utdanning, og en omfattende forskningsproduksjon, er Danielsen godt kvalifisert til å lede denne viktige samtalen om livsmestring i skolen.