I "Læreres kollektive prosesser" utforsker Kåre Hauge viktigheten av kontinuerlig profesjonell utvikling for lærere. Boken stiller spørsmål ved hva denne utviklingen innebærer, og hvordan den kan initieres allerede i lærerutdanningen. Gjennom et fokus på læreres profesjonelle rolle og identitet, belyser Hauge nødvendigheten av at lærere besitter dyp kunnskap om skolens organisasjon og profesjonelt utviklingsarbeid. Den profesjonsetiske bevisstheten som lærere må ha i møtet med kolleger, elever, foresatte og andre instanser, er også et sentralt tema i boken. Videre tar Hauge for seg hvordan læreres kollektive prosesser kan bidra til utviklingsarbeid og intervensjoner som fremmer en bedre forståelse av undervisningspraksisen. Målet er å legge til rette for endringer og forbedringer i skolen, slik at lærerne kan bli mer effektive i sitt arbeid. Kåre Hauge, som er førsteamanuensis i pedagogikk ved NTNU, bringer med seg verdifull innsikt og erfaring som bidrar til et dypere perspektiv på dessas spørsmål.