Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid
Produktbeskrivelse
I denne boken, "Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid", undersøkes hvordan norske utdanningspolitikk har utviklet seg siden slutten av 1980-tallet. Perioden har vært preget av en økt kontroll over innhold og praksis i både skole og barnehage, samt en ansvarliggjøring av lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet. Boken er en vitenskapelig antologi som kaster lys over de komplekse forholdene mellom utdanningspolitikk og vilkår for profesjonsutøvelse i barnehagen, grunnskolen og videregående skole. Gjennom en rekke kapitler drøftes de ulike makronivåendringene og deres implikasjoner for læreres profesjonelle virke. Forfatterne analyserer de mange brytningene som eksisterer, både i prinsipper for styring og ulike syn på utdanningens mål, samt hva slags oppfatninger om kunnskap, læring og danning som bør dominerer. Antologien tar et kritisk blikk på de utfordringene og mulighetene som oppstår i skjæringspunktet mellom politisk styring og pedagogisk praksis. Boken retter seg mot studenter i lærer- og barnehagelærerutdanning, så vel som til lærere og ledere i barnehage og skole, som ønsker å utvide sin forståelse av de styringssystemene som omgir profesjonsutøvelse. I tillegg presenterer den forskningsresultater som vil være av interesse for barnehage- og lærerutdannere samt forskere i utdanningssektoren.