I boken "Læring av Roger Säljö" får leseren en dypere forståelse for ulike perspektiver på læring, som har vært sentrale i forskningen og debatten rundt skole og utdanning i løpet av de siste hundre årene. Denne oppdaterte 2. utgaven inkluderer et nytt kapittel som utforsker læring fra et fenomenologisk perspektiv, noe som gir en verdifull tilnærming til temaet. Hvordan vi oppfatter læring spiller en avgjørende rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. De oppfatningene og metaforene vi anvender for læring, legger grunnlaget for utformingen av læreplaner, organiseringen av nasjonale prøver, samt hva vi anser som effektiv pedagogikk både i klasserom og andre læringsmiljøer. Boka belyser også hvilke forventninger vi har til både barn, unge og nå også voksne i læringsprosessen. De ulike perspektivene som presenteres strekker seg fra behaviorisme og nevrovitenskap til situerte og sosiokulturelle tradisjoner, noe som gir et omfattende innblikk i feltet læring.