Boken 'Læring, dannelse og utvikling' tar for seg den aktuelle og ofte intense debatten rundt barnehage og skole, hvor kampen står om hvilke nasjoner som vil styrke eller svekke sin posisjon i den globale kunnskapsøkonomien. Felles for mange i utdanningssektorene er ønsket om å ruste barn best mulig til å møte dagens og fremtidens samfunn. Uenigheten oppstår imidlertid når det gjelder valg av målsetninger og pedagogiske metoder. I denne sammenhengen fremhever forfatterne viktigheten av å ta velinformerte valg basert på forskning, for å navigere ut av den polariserte debatten. Boken tilbyr en kritisk analyse av den rådende PISA-tenkningen og den økende tendensen til å skolifisere barnehagen. Den er tiltenkt bruk i utdanning av barnehagelærere, lærere og lektorer, og er nyttig for videreutdanning samt masterutdanninger for disse yrkesgruppene. I tillegg vil boken være av interesse for ledere innen barnehager og skoler, samt for aktører innen kommunale og statlige sammenhenger hvor spørsmål knyttet til barnehage og skole blir diskutert.