Boken "Læringssamtalen i matematikkfagets praksis" fordyper seg i viktige forbindelser mellom samtale, læring og matematikk, med fokus på elevers læring både i klassesituasjoner og i praktiske, samfunnsmessige kontekster. Gjennom forskningsprosjektet som boken er bygget på, utforskes hvordan elever lærer matematikk ved å samarbeide med ulike aktører, inkludert bedrifter, der matematikken anvendes i konkrete situasjoner. Dette bidrar til en dypere forståelse av relasjonen mellom samtale og profesjonalisering for matematikklærere. Boken undersøker hvordan samtaler påvirker læringsprosessen for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere, og fremhever samtalens sentrale rolle i utviklingen av gode læringsmiljøer. Kapitlene tilbyr verdifulle innsikter i de forskjellige formene samtaler kan ta, og hvordan disse henvender seg til ulike typer kunnskapsutvikling. Hvordan man snakker i klasserommet har betydning for læringsutbyttet. Videre tar boken opp matematiske temaer som geometri, modellering og presise definisjoner, og bidrar til debatter om undersøkende tilnærminger i matematikkundervisning. Den presenterer både teoretiske og metodiske perspektiver som er relevante for forskning, og den er velegnet som litteratur i lærer- og forskerutdanning. Boken har fått et nytt ISBN-nummer, men innholdet er uendret, med kun tekniske justeringer fra tidligere utgave (ISBN 978 82 90898 583).