I boken "Lagspill, læring og ledelse" utforsker Lars Tore Ronglan dynamikken i lagspill og hvordan vi kan utvikle både læring og ledelse innenfor denne rammen. Hovedfokuset retter seg mot spørsmålet: Hvordan kan trenere og lærere tilrettelegge for konstruktive læringsprosesser i de lagspillfellesskapene de deltar i? Boktitlen reflekterer en bevisst rekkefølge: For å legge til rette for læring, må vi først forstå hva som skal læres. I kapittel 2 og 3 dykker vi inn i karakteristikkene, oppkomsten og de felles trekkene ved lagspill, med en grundig analyse av deres særpreg. Ettersom lagspill i stor grad bygger på praktisk kunnskap, setter kapittel 4 praksislæring i sentrum og diskuterer hva begrepet 'læring' innebærer, samt hvordan læring utspiller seg som en prosess. Boken fremhever sammenhengen mellom læring i lagspill, læring om lagspill og læring gjennom lagspill. I de påfølgende kapitlene, 5 og 6, skifter fokuset fra de lærende til den som leder læringsprosessene – treneren eller læreren. Her blir ulike metoder for tilrettelegging og veiledning grundig utforsket, noe som gir leseren verdifulle verktøy til å styrke egen praksis.