Boken "Language Deprivation and Deaf Mental Health" tar for seg betydningen av språklig deprivasjon som noen døve individer opplever på grunn av manglende tilgang til fullstendig språkmessig eksponering i barndommen. Ledende eksperter innen døv mental helse diskuterer konsekvensene av språklig deprivasjon for en persons utvikling, kommunikasjon, kognitive evner, atferd og mentale helse. Med en banebrytende innledning om språklig deprivasjonssyndrom tar kapitlene for seg utfordringer knyttet til psykoterapi, tolkning, kommunikasjon og rettssaksvurdering. Boken behandler også utviklingen av språk og kommunikasjon hos personer som er utsatt for språklig deprivasjon, samt spørsmålet om cochleaimplantater betyr at døve barn ikke bør eksponeres for rikt tegnspråk. Avslutningsvis drøfter boken de mest effektive strategi for påvirkning for å forhindre språklig deprivasjon. Disse temaene, som trekker på både kulturelle og funksjonshemmede perspektiver, er sentrale for den fremvoksende kliniske spesialiteten innen døv mental helse.