Boken 'Contemporary Iran' tar leseren med på en reise gjennom den iranske grafiske designens utvikling, med fokus på kulturplakater fra 1960 til i dag. Den første generasjonen av plakatdesignere på 1960-tallet gjennomgikk en selvstendig kunstnerisk utdannelse og skapte malerisk-illustrative verk, samtidig som Iran åpnet seg mot Vesten under Shah Mohammad Reza Pahlavi. Begynnelsen av en global kulturell utveksling ble imidlertid brått stanset ved proklamasjonen av Den islamiske republikken i 1979 og utbruddet av den første Gulfkrigen (1980–1988). På slutten av 1980-tallet gjenopptok en ny generasjon designere det grafiske arvet fra perioden før krigen. Inn på 2000-tallet begynte iranske plakater å vinne anerkjennelse på internasjonale festivaler, noe som skapte stor oppmerksomhet i det vestlige samfunnet. Denne antologien samler iranske kulturplakater som, til tross for mangfoldet i kreative tilnærminger, alltid reflekterer en søken etter å forene historie med samtid, Irans egen tradisjon med vestlig inspirasjon, samt kunst med hverdagskultur. Boken presenterer en ofte ukonvensjonell tolkning av den iranske identiteten og dens grafiske uttrykk.