Reklame bygger drømmeverdener, men fungerer samtidig som et speil av sin tid. Dette dualistiske forholdet er tydelig i moteplakater, som går langt utover de nyeste trendene og skjønnhetsidealene. Moteplakater reflekterer ikke bare moralnormer og sosiale forhold, men de imøtekommer også lengselen etter å unnslippe hverdagen. Disse plakatene antyder at det er mulig å oppnå en helt ny identitet bare ved å velge et annet plagg eller en annen stil. Bruken av androgynøse modeller og mer ukonvensjonelle bilder av menn og kvinner markerer starten på en ny epoke, der ønsket om individualisme balanseres med en følelse av kollektiv tilhørighet. Både fortidens og nåtidens moteplakater fungerer som livsstilsbudskap; de forteller historier, forfører og sjokkerer. Gjennom lek med konvensjoner og provokasjon, kan kroppene både være overdådig skjult og sensuelt framhevet. I enkelte tilfeller oppfordres forbrukerne kun indirekte til å handle, for eksempel gjennom fremheving av en knapp eller kragen på en frakk.