Ladislav Sutnar er anerkjent som en av de tidlige pionerene innen modernismen, kjent for sine enestående strukturelle systemer som bidrar til å tydeliggjøre komplisert industriell informasjon. Hans banebrytende arbeid har plassert ham i kategorien av visjonære innen det som i dag omtales som 'informasjonsdesign'. 'Visual Design in Action' utforsker Sutnars periode i Amerika fra 1939 til 1976, og inkluderer arbeid som grafikken for Carr's Department Store, annonser for Vera Neumann Company, samt identitetsdesignet for Addo-X, for å nevne noen. Han er mest kjent for sitt helhetlige designkonsept for 'Sweets Catalog Service' og for sin nyskapende introduksjon av parentesen som typografisk middel for å skille områdenummeret fra øvrige tall i telefonnumre. Gjennom 'Visual Design in Action' får leseren et innblikk i den historiske betydningen av modernismen og den filosofiske dybden i Sutnars fokus på funksjonell skjønnhet og total klarhet. Denne nyutgivelsen av 'Visual Design in Action', som opprinnelig ble utgitt i begrensede opplag i 1961, gir en treffende fremstilling av designets kraft og konseptet 'design thinking'.