Denne boken, med sin tutorial-baserte tilnærming, fungerer som en praktisk veiledning for både håndtegnede og datategnede design. Leserne vil lære å tenke i tre dimensjoner og utvikle komplekse designkonsepter som både er strukturelt solide og visuelt klare. Boken demonstrerer hvordan disse grunnleggende ferdighetene ligger til grunn for bruken av datastøttede designverktøy og grafisk programvare. Selv om disse applikasjonene hjelper designeren med å skape fysiske produkter, arkitektoniske rom og virtuelle grensesnitt, gir en grunnleggende forståelse for skissering og tegning designeren mulighet til å utnytte programvaren maksimalt. Innledende kapitler illustrerer hvordan tekniske ferdigheter passer inn i en dypere og mer intuitiv forståelse av visualisering og representasjon. I tillegg viser casestudier med ledende designere, kunstnere og arkitekter det brede spekteret av tegnealternativer som er tilgjengelige. Boken inneholder hundrevis av håndtegnede skisser og datamodeller som er spesielt laget for å demonstrere kritisk geometri og vise hvordan man kan bygge videre på grunnformer og manipulere dem.