Dette er den første boken som blir utgitt om en av de største amerikanske designerne fra 1900-tallet, kjent for sitt arbeid innen film samt sitt bidrag til bedriftsidentitet og grafisk design. Saul Bass (1920-1996) skapte noen av de mest gripende bildene i den amerikanske visuelle kulturen etter krigen. Han utvidet grafisk design til å omfatte filmplakater og tittelsekvenser, noe som førte til en transformasjon av sjangeren. Noen av hans mest kjente verk inkluderer en rekke uforglemmelige plakater og titler for filmer som Alfred Hitchcocks 'Vertigo' og Otto Premingers 'The Man with the Golden Arm' og 'Anatomy of a Murder'. Videre utviklet han ikoniske logoer og bedriftsidentitetskampanjer for store selskaper som AT&T, Quaker Oats, United Airlines og Minolta. Hans kone og samarbeidspartner, Elaine, begynte å jobbe i Bass-kontoret på slutten av 1950-tallet. Sammen produserte de en imponerende serie prisbelønte kortfilmer, inkludert den Oscar-vinnende 'Why Man Creates'.