Learning Disobedience av Amber Murrey, Patricia (University of Oxford) Daley
Produktbeskrivelse
Denne boken utforsker hvordan 'ujetearbeidende pedagogikker' kan undervises fra kjernen av imperiet. Forfatterne demonstrerer hvordan lærere, aktivister og studenter arbeider for å fremme antirasistiske, dekoloniale praksiser. Med en radikal oppfordring til å avskaffe utviklingsstudier, balanserer de dette med nye prosjekter for å dekolonisere utvikling, spesielt innenfor afrikanske kontekster. Å være bevisst udisiplinert i klasserommet er en sentral del av å dekolonisere utviklingsstudier. Forfatterne stiller spørsmål ved hva det vil si å studere internasjonal utvikling i dag, samt hvis kunnskap og perspektiver som former internasjonal utviklingspolitikk og programmering. Ved å bygge på arbeidet til andre dekoloniale pionerer viser de hvordan koloniale arv fortsatt påvirker vår forståelse av land, velvære, fremgang og utvikling. Hvordan kan vi, gjennom våre klasseroms- og aktivistpraksiser, samarbeide for å skape de radikale forestillingene og praktiske strukturene vi trenger for å dekolonisere utvikling?