I mange klasserom er lærerens rolle å snakke, mens studentens rolle er å lytte. Men hvis vi ser nærmere på hvem som faktisk gjør mesteparten av arbeidet i denne situasjonen, er svaret åpenbart. Forfatterne Michael D. Toth og David A. Sousa introduserer et alternativ: en ny pedagogisk modell kalt studentledede akademiske team. I disse akademiske teamene samarbeider studentene, gir hverandre coaching og underviser hverandre mens de deltar i omfattende, standardbaserte oppgaver. Denne kombinasjonen fører til ekte sosial, emosjonell og kognitiv læring (SECL). Den enkle sannheten er at studentledede akademiske team hever den grunnleggende undervisningen til et nivå av rigor som langt overstiger det man finner i tradisjonelle klasserom og kjente grupperingsstrategier. Boken inneholder en banebrytende studie basert på 10 000 studenter i et stort byområde, hvor teaming førte til økt prestasjon på tvers av alle grupper, og samtidig reduserte prestasjonsgapene for afroamerikanske studenter, engelskspråklige lærlinger, og studenter med spesielle behov. Toth og Sousa beskriver her en vei mot forutsigbar suksess for hver enkelt student, uansett bakgrunn.