Kvaliteten i utdanningssystemet er essensiell for barn og unges fremtid. Til tross for dette viser flere studier at det finnes betydelige variasjoner i kvaliteten mellom skoler, kommuner og regioner i Norge. Gjennom flere tiår har debatten i skolesektoren vært sentrert rundt hvordan kvalitet forstås og hvordan kvalitetsarbeid kan implementeres. Knut Roald, i sin tidligere forskning og i boken 'Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring' fra 2012, argumenterer for at kvalitetsarbeid i skolen er nært knyttet til kollektive læringsprosesser. Denne boken bygger videre på denne tilnærmingen ved å samle bidrag fra elleve forfattere, basert på den nyeste norske forskningen. Kvalitetsutvikling i skolen betraktes som en kontinuerlig læringsprosess, der lærere, skoleledere, ansatte og skoleeiere systematisk setter mål, velger tiltak og vurderer situasjonen. Vurderingene som gjøres fører til justeringer og utvikling av nye mål og tiltak. Når skolekvalitet skal vurderes, benyttes ulike datakilder. I NOU 2023: 1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen, har det blitt besluttet å videreføre tre kvalitetsdimensjoner fra det nasjonale kvalitetssystemet innført i 2004, som fokuserer på strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet. Men hva betyr dette i praksis? Denne boken gir svar, og belyser ledelsen av kvalitetsarbeid gjennom innsiktene fra forfatterne.